la première semaine - Reisverslag uit Rennes, Frankrijk van Carita en Nicole - WaarBenJij.nu la première semaine - Reisverslag uit Rennes, Frankrijk van Carita en Nicole - WaarBenJij.nu

la première semaine

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Carita en Nicole

13 September 2015 | Frankrijk, Rennes

De eerste week zit erop! Het wordt moeilijk om alles terug te halen, aangezien er zoveel gebeurd is, maar we gaan ons best doen.

Donderdag 3 september zijn we begonnen met de reis. Gelukkig kon ik meereizen in het superhandige rode busje met Carita en haar ouders. Zoals Carita het omschreef had zij "een volledig weeshuis" bij zich. Ik heb haar nog uitgelachen, maar de volgende dagen bleek dit weeshuis extreem handig te zijn als onuitputbare bron van voorwerpen die we nodig hadden.

Na een rit van 8 uur zijn we gearriveerd in het hotel. Onze eerste stapjes in de stad Rennes zijn een feit. Die avond hebben we niet veel anders gedaan dan vrienden en familie laten weten dat we aangekomen waren.

Vrijdag 4 september
Vandaag was de dag dat we ons officieel gingen inschrijven voor onze kamers. we begonnen met mijn kamer, een chambre standard. Dit houdt in dat ik een kamer van 9 m² heb met een bed, bureau, kledingkast en wasbak. Ik heb een gedeelde douche, WC, keuken en koelkast. Deze koelkast deel ik met 5 kamers, en is voorzien van een hangslot met code. Om dus bij je boter te komen moet je eerst de code invullen, hangslot eraf, boter pakken, koelkast dicht en hangslot er weer op. Helemaal niet tijdrovend dus.
Carita slaapt in een chambre confort, aan de andere kant van de stad. Mijn kamer bevindt zich op campus Beaulieu in het noordoosten van de stad, Carita’s kamer bevindt zich op campus Villejean Alsace in het noordwesten van de stad, waar zich ook de universiteit bevindt waar we studeren. Dit houdt in dat mijn reistijd 20 minuten is, en Carita’s reistijd 2 minuten. Je begrijpt waarom we al 5 avonden bij Carita hebben gekookt en niet bij mij… Door dat hangslot inderdaad.

Zaterdag 5 en zondag 6 september
In plaats van ons rustig te installeren besloten we zaterdag meteen de stad te gaan verkennen. Voor ons betekende dit: vooral NIET op de kaart kijken, de metro instappen en zien waar we terecht komen. We willen niet dat de Fransen denken dat we nieuw in de stad zijn… hierdoor hebben we heel veel omwegen genomen, maar wel op een dag het grootste gedeelte van het centrum gezien. Missie geslaagd dus. De dag begon op de wekelijkse markt op zaterdagochtend op Place des Lices, een immense markt met groente, fruit, brood en vlees. Er was opvallend veel knoflook te vinden, en opvallend weinig champignons. Daarna zijn we de stad ingegaan en van het ene interessant uitziende gebouw naar het andere gebouw gelopen. ’s Avonds besloten we bij mij te gaan koken. Op een van de 3 elektrische kookplaten die ik ter beschikking heb in de keuken probeerden we het water aan de kook te brengen. Het probleem was alleen dat de kookplaat niet warm wilde worden. We hebben een uur gewacht en het daarna opgegeven en maar stokbrood gegeten. Ik was op z’n zachts gezegd not amused dat ik niet kon koken.

Een paar dagen later ontmoette ik een Nederlands meisje bij de bushalte die me vertelde dat je eerst een schakelaar moet omzetten om te kunnen koken.

Maandag 7 t/m vrijdag 11 september
De introductieweek is van start gegaan. Maandag nog vrij gehad, aangezien dit de dag was dat we officieel konden arriveren, maar het grootste gedeelte van uitwisselingsstudenten was er al. ’s Avonds besloten we een berichtje in de facebookgroep te plaatsen die speciaal voor de Erasmusstudenten in Rennes is. We hadden al meer van deze berichten gezien tijdens het weekend, waarop maximaal 5 mensen reageerden. Binnen 2 uur hadden we 19 reacties!! Dus met een groep van 20 mensen hebben we de metro genomen naar het centrum. Daar voegde een Franse studenten zich bij de groep, Milène, die wist te vertellen dat er een straat was waar de meeste bars zich bevinden, genaamd Rue de la Soif (straat van dorst). In een van de bars installeerden we ons en vroegen de barman wat lekker was om te drinken. Hij raadde ons Embuscade aan. Dit is een cocktail van witte wijn, bier, calvados en cassis. De barman waarschuwde wel dat één glas lekker is, maar dat je na het tweede glas onder de tafel ligt. Niet gek voor een drankje dat de naam Hinderlaag draagt.
In de loop van de avond kregen we ook nog 3 bretonse worsten voorgeschoteld als welkom! Une soirée très agréable :D

Dinsdag was de eerste officiële bijeenkomst op de universiteit voor alle Erasmusstudenten. We werden welkom geheten op de universiteit en we werden geïnformeerd over inschrijvingen, activiteiten etc. Aansluitend was er een cocktail waar je je buddy kon ontmoeten. Iedere Erasmusstudent is in theorie aan een Franse student gekoppeld die je wegwijs kan maken op de universiteit en in de stad. Heel leuk bedacht, maar in de praktijk bleken de meeste buddy’s onvindbaar te zijn in de grote hal waar iedereen rondliep. Carita en ik konden allebei onze buddy’s niet vinden, en kwamen uit bij een ander Nederlands meisje die we al eerder hadden ontmoet, Rosalie. Haar buddy Paul had een vriend meegenomen, en ze hebben ons geadopteerd :) de rest van de middag hebben we met ze doorgebracht in o.a. het park en het appartement van een van de jongens. Ze belden ook vrienden op om te komen en het werd een gezellige middag!

Woensdag t/m vrijdag bestond hoofdzakelijk uit even naar de universiteit voor een bijeenkomst over bijvoorbeeld een bepaald vak, of sport op de universiteit en de vrije tijd erna besteedden we meestal in het Parc du Thabor (google het, prachtig park!). een van de middagen hebben we doorgebracht in het Musée des Beaux Arts met een uiteenlopende collectie van sarcofagen en mummies uit het Oude Egypte tot schetsen van Picasso.

Het duurde even voordat we alles weer herinnerden wat we hebben gedaan, maar ik denk dat we er aardig in zijn geslaagd!

Bisous!

• 13 September 2015 - 16:25

Janna:

Haaaa Nicollie,

Kei leuk idee om unne blog bie te haaje! En wat heerlijk geschreve, om un paar momenten hub ich echt motte lache. Ich bun benuujd noa de volgende reisverhoale.

Veul liefs!

• 28 September 2015 - 12:59

Dieneke Werts:

Bonjour Carita en Nicole,

Vandaag pas lees ik dit verslag,waarschijnlijk heb ik eerder het bericht niet geopend in de veronderstelling dat het een van de vele niet boeiende pagina's was; dat viel alles mee. Zo leuk om te lezen hoe jullie eerste week was. heb je uiteindelijk de buddy nog gevonden? Ik ga nu verder met deel 2.

Groetjes,
    Dieneke Werts