Levenslessen en verhaaltjes voor het slapengaan - Reisverslag uit Rennes, Frankrijk van Carita en Nicole - WaarBenJij.nu Levenslessen en verhaaltjes voor het slapengaan - Reisverslag uit Rennes, Frankrijk van Carita en Nicole - WaarBenJij.nu

Levenslessen en verhaaltjes voor het slapengaan

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Carita en Nicole

28 September 2015 | Frankrijk, Rennes

Oké het blijkt moeilijk om tijd te nemen om een reisverslag te schrijven...
Maar vrees niet, deze week krijgt de blog een volledige update! (Aan de mensen die op de mailinglijst staan, bij voorbaat onze excuses voor het dichtslibben van jullie inbox...)

1. Zwervers in Rennes zijn ondankbare mensen en hebben geen geduld om op je te wachten.

Dit heeft uitleg nodig: We gingen boodschappen doen toen we werden aangesproken door een zwerver. Ik was in een goede bui dus dacht, kom laten we eens luisteren wat ze te vertellen heeft. Hoeveel zielige kindermondjes heeft ze te voeden? De zwerfster vroeg om geld of een restaurantcoupon. Ik zei dat ik dat niet had, maar stelde wel voor een stokbrood voor haar mee te nemen. Ze leek er erg blij mee te zijn. Dus wij begonnen aan de boodschappen, en ik nam een stokbrood voor €0,35. Een rib uit mijn studentenlijf, maar dat had ik over voor een goede daad. Ongeveer 10 minuten later kwamen we buiten en ik was klaar om mijn goede daad voor vandaag te volbrengen. Maar ze was nergens te bekennen. Ik was in diepe shock, en dat stokbrood hebben we toen zelf maar opgegeten.

2. Als je literatuurcolleges gaat volgen van 2 verschillende jaren, bereid je dan voor op heel veel boeken lezen zonder een logische volgorde.

Dat we boeken moesten gaan lezen, daar hadden we al rekening mee gehouden. Maar het zijn er toch iets meer dan we dachten. Voor jaar 1 moeten we in totaal 7 boeken lezen. Voor jaar 2 moeten we er 3 lezen. Dat is een totaal van 10 boeken in circa 4 maandjes. En de logica is ook ver te zoeken, want we lezen of de helft van een verhaal, of één verhaal uit een boek en dan wordt er verder gegaan met het volgende boek. Het is dus altijd een mysterie welk boek we voor de volgende les mogen openslaan, waardoor je makkelijk in 3 boeken tegelijk bezig bent.

3. Als je tijdens het introductiecollege van FLE een bepaald rooster krijgt, zorg dan dat je op maandag nogmaals het rooster checkt om te zien of alles hetzelfde is gebleven.

Introductiecollege om 15.00 op vrijdagmiddag. We kregen een papiertje met de lestijden van de colleges. De vrouw zei nog dat het nog kon veranderen, maar dat die kans best klein was. Wel werd ons geadviseerd maandag nogmaals te checken op het rooster dat op een centrale plek op de campus werd opgehangen. Toen we gingen kijken maandag bleek dat er toch iets veranderd was: een van de vakken had een compleet andere naam en code gekregen. Er bleek sprake te zijn van slechte communicatie tussen de docenten waardoor een rooster was gemaakt zonder te controleren of de docenten überhaupt wel les konden geven op deze tijdstippen... Met de Franse slag zullen we maar zeggen :P

4. Als je een Amerikaanse lunch/diner wilt, ga dan naar "Back to the 60's"

Dit restaurantje heeft de sfeer van een traditioneel Amerikaans wegrestaurant en heeft ook zo'n soort supergezonde gerechten op het menu. Hamburgers. Niets dan hamburgers. Maar het is niet zomaar een doorsnee McDonalds-burgertje, neehee, het is een echte hamburger met alles erop en eraan: brood, kaas, gefrituurde uienringen, bacon en friet.
En dan hebben we het nog niet eens over de desserts gehad: Oreo ijs, milkshakes, dubbele donuts, etc.
Kleine tip: zorg dat je vraagt of je vlees extra goed doorbakken kan worden, anders krijg je een rauwe homp tussen je brood.

5. De fonetieklessen van Jacques Plettenburg komen goed van pas!

Wie had dat gedacht, dat we ooit nog eens in fonetisch schrift moesten gebruiken. Maar het is gebeurd: in een van onze lessen kregen wij het fonetisch alfabet aangeleerd. Het bleek dat onze Franse klasgenoten nog nooit hiervan hadden gehoord, en dat ze nauwelijks verschillen hoorden tussen bepaalde klanken, terwijl het voor ons allemaal zo logisch klonk.
Dus een grote shout-out naar onze docent Jacques Plettenburg!

6. Zorg dat je telefoon NIET in het weekend wordt gestolen.

Natuurlijk wil je nooit dat je telefoon wordt gestolen, maar mocht dit toch gebeuren, probeer te vermijden dat dit op een zaterdag gebeurt.

Meer hierover in de volgende blogpost…

• 06 Oktober 2015 - 21:11

Mama:

Nieuw voor mij, zo'n blog volgen.
    Je hebt er een goede bril voor nodig.
    Het was gezellig dit weekend samen

Tags: rennes